úterý 10. května 2011

L&E v Evropě

Na tomto blogu se snažím (a - protože IUSLESS je, pravda, zatím spíš v počátcích - budu se snažit) zaměřovat se (resp. psát v jeho duchu) na moderní směr v teorii práva (ale stejně tak by bylo možno říct, že v mikrooekonomické teorii nebo třeba v politické vědě...), kterému se obecně říká "Law and Economics" ("L&E"). Samozřejmě, tenhle směr vznikl v a jeho hlavní baštou jsou - USA. V Evropě se tenhle obor opravdu stále jen vzmáhá a spíš živoří (optimisti říkají "zažívá bouřlivý rozvoj", čímž nepřímo říkají, že je tady zatím dost nerozvinutý).
...
Proto mne přepadl tak trochu pocit marnosti, když jsem procházel stránky konference Argumentation 2011, na kterou odkazuje Zdeněk Kühn na JinémPrávu. Tahle brněnská akce opravdu vypadá docela zajímavě, ale když si člověk prohlíží ta panelová témata (Formal Reasoning in Legal Argumentation, Law and Literature, Law and Language, Law and Visualisation), prostě tam jedno velevýznamné "Law and ..." zoufale chybí. Zkrátka L&E není asi v ČR považováno za hodné tématu vědecké konference o právní argumentaci. Ach jo.

Mám s tímhle postojem české právnické obce dlouhodobě problém. Tady jsem kdysi na starém blogu (jak to dnes čtu, tak dost vášnivě) sliboval, že o tom napíšu seriál postů. A nějak jsem se k tomu už nedostal. Tady se ale na tenhle český/evropský fenomén opravdu zkusím v budoucnu blíže podívat. Myslím, že to celé má významnější a hlubší kořeny, než např. jen rozdílný historický vývoj (samotného) právního myšlení, na což upozorňuje třeba Grechenig. Tak tedy někdy příště.

Žádné komentáře:

Okomentovat